det finns saker som man bara måste göra, trots att det är farligt. för annars är man ingen människa... utan bara en liten lort

sa jonathan i Astrid Lindgrens roman Bröderna Lejonhjärta. och det är precis vad Harry potter and the Deathly Hallows handlar om.
Harry fyller 17, blir vuxen och ger sig ut i världen för att slutföra det uppdrag som Dumbledor gav honom innan sin död (förra boken). jag hade stora förhoppningar på denna sista bok i Harry Potter serien, och jag blir inte besviken. det är högt tempo genom hela boken, det går inte att lägga den ifrån sig. trots att den inte utspelar sig i den vanliga skolmiljön finns den välkända Harry Potter känslan kvar, och den varma humorn finns som alltid med i bakgrunden.
men mycket är annorlunda. många andra fantasy böcker fastnar i sina stereotypa personporträtt. allt är antingen svart eller vitt, ont eller gott, sannt eller falskt. j.k. rowling lyckas undvika detta och många av de välkända personerna från de tidigare böckerna visar nya sidor i denna nya bok. överraskningarna är många.

förfatarens hot om att två av huvudpersonerna skulle dö i den sista boken jagade mig genom hela läsningen. och visst dog karaktärerna. en efter en fött de bort, dessa personer som jag lärt känna genom flera 1000 sidor och bara upphörde att existera. på grund av det höga tempot fanns det dock ingen tid att sörja, och till skilnad mot den förra boken med dumbledores begravning, fjärde boken med cedrics död och tredje boken då sirius försvann bakom det svarta skynket är den sista Harry Potter boken ingen snyfthistoria. den har sina sorgliga stunder, men i allt tumult, i all skräck och action glöms ibland sorgen bort.


jag trodde att jag skulle längta efter fler Harry Potter böcker efter att jag läst klart den sista, men efter att ha läst sista sidan och stängt igen boken kände jag faktiskt att historien var avslutad, och det kändes bra.



Kommentarer
Postat av: Anonym

sirius försvann bakom det "svarta skynket" i den sjätte boken, inte tredje. den sorligaste stunden i DH är när fred dör

2007-08-04 @ 18:57:24
Postat av: Hanna

yeah, good point. femte boken var det ja :)

2007-08-06 @ 21:39:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback