saker jag har lärt mig om amerika, del 3

betalning:
okej, usa är ett väldigt modernt samhälle på många sätt. men sättet att betala känns i många fall väldigt efter. i stället för att betala terminsavgiften med kortet, tar man med sig en check. är det bara jag som trodde att systemet med checkar var otalt utdött? tydligen existerar det fortfarande. och min släkting, som är läkare, väljer att få sin lön i en check, så att han själv får ta sig till banken och lösa in den. vaddå opraktiskt??
känner man inte för att syssla med checkar kan man ta kontanter. och det också till totalt opraktiska saker. som månadsavgifter. det känns ju annars som en typisk sak att bara dra varje månad från kortet. men nej, i stället tar vi ut en stor summa pengar varje månad, ger till fröken/städerskan/annan person, som sedan själv får gå tillbaka ill banken och sätta in pengarna igen. varför!?

återvinning:
länge var jag fundersam över det här med återviningen i huset. i stället för att göra som hemma och källsortera, slänger man allt återvinningsbart (papper, plast, papp) i en gemensam soptunna som står brevid den vanliga soptunnan. vad händer med det sedan? sitter det någon och sorterar det sen?`jag frågade runt, och ingen hade nåt bra svar. från ett håll fick jag höra att: "återvinning, det är ju allt som går att bränna". ja, tack för upplysningen. men om man bränner det är det ju inte återvinning, då är det bara random sopor. och jag kan inte ens skylla detta påstående på usa, det var en svensk som sa det.
i alla fall fick jag tillslut reda på hur det var: det sitter faktiskt några stackars människor och sorterar återvinningspåsarna. snacka om bottenjobb.

Kommentarer
Postat av: Cissi

har fått checkat i present av min gudfar i USA två ggr nu. när man kommer till banken tittar dom lite konstigt på en och en tjej sa: "ja, det var ju ett tag sen man använde sig av såna här" och jag får svara:"ja, min gudfar har inte bott i sverige på ett tag..." så ja, det lever vidare!

Postat av: Sofia

hahaha, jag alskar checkar - det ar anda ratt smidigt om man varken har kontanter eller en kortlasare. Du jag har varit varldens segaste sen jag kom hem, men for din del har jag varit aktiv. Har tagit bort min semester, sagt att du kommer hit paskhelgen (och mamman alskar forstas att du kommer hit och ar pa Sarah's suprise party), sen har jag bestamt att jag inte aker till Grass Valley utan stannar hemma och du ar valkommen, namnde till och med for familjen att jag tanker bjuda hit dig. Ta garna bilen den helgen. Osa en sista - glomde jag min harborste hos dig?

2008-03-11 @ 16:19:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback