Today is a good day

Idag kom jag inte till skolan förrän vid lunch. åt en kyckingsallad på il piatto till lunch. mums mums!

efter det hade vi levnadslära. en kille som går i vår skola och är blind var och pratade i vår klass. är sjukt imponerad av hur bra han klarar sig utan syn. visst, utan tekniska hjälpmedel som dator med punktskrift och röstkommandon skulle det ju bli svårare. Sen ahde vi en diskussion i klassen: skulle du "helst" vara blind eller döv? Lätt val tyckte jag först, blind såklart, då ka man ju kommunicera med månniskor runt omkring, och lyssna på musik etc. Och med punktskrift kan man ju läsa också. Men tänk att behöva avstå från färger? att inte kunna se sina vänner, familjen, världen runt omkring. tänk att inte veta hur en solnedgång ser ut? eller inte kunna se solen glittar i vatten och hustak en vårdag. det blev helt plötsligt mycket svårare.

Efter min första och enda lektion åkte jag till nya topshop. helt sjukt stort!! och mycket fina saker hade de. Men jag köpte inget, kunde inte bestämma mig och för en gångs skull var jag ekonomisk och avstod från att köpa något jag inte var hundra på. Grattis till mig!!

kom hem, satt i solen och läste elle och drack saft. sen rensade jag min garderob. det har jag inte gjort på säkert flera år, men de senaste veckorna har läget blivit desperat. jag har inte längre brytt mig om att sortera in kläderna utan allt låg i en stor röra. och då slutade jag sortera kläder över huvud taget utan plockade direkt från tvättkorgen eller torktummlaren.
i alla fall, rensning av garderoben. det blev många: hur tänkte jag? några: hmm... den här hade jag glömt bort, den är ju rätt snygg! och ytterligare några: va, såldes sånt här ens i affären?
så nu är garderobens utbud reducerat till hälften och jag kanske kommer kunna hitta mina kläder i framtiden.

Förresten sken solen idag!

Kommentarer
Postat av: nadja

det är skitsvårt att välja om man skulle vara blind eller döv. :s

Postat av: amanda

jag skulle nog faktiskt välja att vara döv. även om jag helst inte är mågot av dem. (;

2007-03-28 @ 17:57:07
URL: http://aujour.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback