How you doin'?

okej, vad är det tänkt att man ska svara på den frågan. de mest självklara svaren vore kanske: "i'm fine, thanks" eller "oh, you know, ok". jag har dock märkt att folk här inte använder det som en fråga utan snarare som en hälsning, i stället för "hej" säger man "how you doin'". öbverallt, alla säger så. i kassan, på hundpromenaden you name it. varje gång får det mig att tänka på Joey Tribbiani, vilket inte är till så stor hjälp.

scenario 1, ute med hunden: passerar grannen som säger den magiska frasen. jag börjar glatt berätta att ja jag mår bra, men innan jag hunnit till "thanks" har grannen för länge sedan passerat... inte bra

scenario 2, i kassan på Albertson: kassörskan hälsar "how you doin'", och jag svarar kort och koncist: "ok". och sen känner jag mig jätteoartig resten av tiden jag står där medan 25 varor rullar förbi på rullbandet. det var inte heller bra.

det måste finnas nån universallösning eller nåt. och jag ska hitta den!

Kommentarer
Postat av: nadja

haha, jag vet! alla amerikaner hälsar så, iaf på tv, och det är aldrig nån som svarar. fast det låter ju konstigt om en ba "how you doin'?" och så är man tyst.. eller så svarar man med "how you doin'?". hahaha ännu konstigare.

Postat av: amanda

haha! vilket dilemma! jag har hört att man typ bara ska vara tyst om nån frågar en det. eller snarare att det inte finns nåt svar och att folk bara brukar strunta i att svara och förbli tysta... men jag vet inte. du kanske hittar ett bättre svar än så!

2007-09-15 @ 18:42:26
URL: http://aujour.blogg.se
Postat av: nadja

kollar på poirot nu och engelsmännen gör också så. ;D och då var det tom nån som svarade med ett "how you doin'?". eller dom sa det typ i mun på varandra.

2007-09-15 @ 22:04:16
URL: http://hemmaborta.blogspot.com/
Postat av: Diana

om det låter som när Joey säger det så skulle jag har svårt att inte börja garva:P Le och se lite mystisk ut;) puss

2007-10-03 @ 13:55:34
URL: http://eleonorasmusic.blogg.se
Postat av: ava

I KNOW!
hata det engelska språket!

2007-10-23 @ 15:17:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback