my 15 seconds of fame

tittade just igenom allsångsprogrammet från i tisdags ännu en gång. och min roll kanske inte ser så stor och märkvärdig ut, men det kändes ju desto större. jag hade bytt och fixat och trixat med mina arbetspass för att kunna vara ledig tisdag kväll och onsdag morgon, och efter många om och men hade det löst sig, pjuh. så vi anlände glada i hågen till skansen på förmiddagen. blev insläppta av vakt som inte verkade ha speciellt stor koll och hittade efter mycket letande en vakt som släppte in oss backstage där vi fick backstage pass. provade ut våra plakat och provgick. kändes ju hur lätt som helst. gå, gå, gå, pose, snurra, pose, gå. tre försök och sen var vi klara. tog en tur på skansen och åt hamburgare, blev attakerde av hungriga måsar och sprang för livet.

satte oss backstage igen i fika rummet, drack te och åt tårta. lite smörgåsar, mera te och mera tårta. och just som vi sitter där, på en bänk, så går han förbi. och jag kan inte fatta att det är han. på riktigt. som vilken annan människa som helst går han bara förbi. Håkan. kan knappt slita blicken från honom men försöker att inte stirra. andra kända människor anländer, christer sjögren och babbsan.

vi inser att vi inte kommer få proffisionell sminkhjälp så vi sätter oss på trappan till nån gammal herrgårdsbyggnad och sminkar oss. mycket proffsigt. sedan genrep. vi bär runt våra plakat och känner oss allmänt viktiga. mera väntan. och sedan får vi veta att vi har ett läppstift i sminkrummet som vi kan använda för att se mer enhetliga ut. vi droppar in och vem sitter inte där i sminkstolen, om inte håkan. småpratar med sminkösen och undrar vad våran roll i kväll är. vi förklarar att vi är plakatmodellerna och hanser inte mycket klokare ut för det. men vi blir målade och troppar ut ur sminket igen.

väntar lite till, och nu känns väntan ännu längre eftersom vi inte kan fika mera pga läppstift. så vi lyssnar på babbsan i stället. mycket trevlig människa. och sedan börjar programet. när 25 minuter har gått går vi ut och sätter på oss plakaten. fryser lite. går sedan upp till sceningången och väntar på våran stickreplik. kl 20.32.55 går vi in, gå gå gå, posa, gå. och sedan är det över. de snabbaste 1½ minutrarna någonsin. och det är över.

jag och N går bort till andra sceningången för att lyssna på Håkans extranummer och vi dansar och sjunger med i Kom igen Lena och en extra lång version av Det är så jag säger det. Håkan magi. jag är så inne i min Håkan värld att jag missar när de andra plakatbärarna blir inkallade för sista sången på websändningen. men det gör inget, för jag har nyss stått backstage och lyssnat på håkan.

åker hem och ser failjens inspelning av programmet. det ser ju riktigt bra ut. jag är i bild ganska mycket. eller snarare "mycket". kanske ett par sekunder. men tydligen syns det att det är jag för jag får 3 sms efteråt.

och det är inte slut än. idag på jobbet fick jag vara med på en midsommar plåtning för tidningen buffé. låtsasäta mat och skåla 35 ggr. det var kul.

www.svt.se

Kommentarer
Postat av: ava

alltså håkan.

2008-07-09 @ 22:17:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback