om mat

det är svårt det där med mat. helst ska det ju vara gott, nyttigt, varierat och billigt. sen spelar miljösmarta aspekter in: närproduerat och ekologiskt odlade saker är sådant som borde inhandlas, sällan det som faktiskt ligger i plastpåsen på väg ut ur affären. fast ekologisk mjölk är ett måste, och kravmärkta ägg, eller i alla fall de bästa äggen som finns inne. sen är det svårt att storhandla till ett enpersonshushåll, slöseri när maten blir dålig vilket gör det tidskrävande att handla flera gånger i veckan. för att inte tala om hur mycket tid själva matlagningen tar, vilket leder till att det där med variationen får lida. det är ju så mycket smidigare att göra ett storkok och äta samma mat hela veckan.
billigt och gott har också svårt att gå hand i hand. speciellt för den som har smak för lite mer kulinariska rätter än fiskpinnar och köttbullar. alla de 400 ingredienserna till en god indisk gryta passar inte in i veckobudgeten. och eftersom det oftast är sådant som grönsaker och frukt som kostar mest blir det inte så mycket av med nyttigheten heller alla gånger.
det är svårt med mat, men jag försöker i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Sophia

hahahaha, vi får prata om det där, för jag finner inte riktigt samma problem som du i att äta ekologiskt, varierat, lyxigt, billigt och supergott samt extremt nyttigt ;)



Pusspuss

Postat av: evelina atwood

haha . so true.

själv åt jag en massa mexikanskt i helgen. (enchiladas och tortilla chips och annar gott)



det tog mig tillbaka till de old days utan bekymmer ;P

2009-01-19 @ 15:13:46
URL: http://missatwood.blogg.se/
Postat av: Johannschenilondon

åh, hanna. jag känner igen mig så mycket. alla de där rätterna med tusen ingredienser äts inte så ofta. man försöker vara nyttig, men köper man för mkt grönsaker så hinner de bli dåliga innan man äter upp dem. sen brukar inspirationen och påhittigheten vad man ska äta också sätta käppar i hjulet. Vi kanske får ha lite matchatt, ge varandra tips o inspiration.

puss

2009-01-22 @ 02:22:51
Postat av: Arandur

Hoppas du får en bra dag :)

Besök färna min fotoblogg.

Följ den gärna med bloglovin.com och tipsa gärna andra :)

2009-01-22 @ 02:46:23
URL: http://arandur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback